9 ενέργειες για αποτελεσματικό τοπικό αγώνα

Στις 10-12 Οκτωβρίου 2013 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το διεθνές συνέδριο “Ανισορροπίες ισχύος” για την ενέργεια από το ελληνικό παράρτημα του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ. Στα πλαίσια της συζήτησης “Δικτύωση τοπικών κινημάτων και αγώνων για την ενέργεια” ο Δημήτρης Τσούχλης, Δρ. Περιβαλλοντικής Πολιτικής και συμμετέχων στο κίνημα πολιτών της Χίου ενάντια στην κατασκευή του βιομηχανικού αιολικού πάρκου συνόψισε τις 9 ενέργειες που πρέπει να υλοποιήσει ένα τοπικό κίνημα για να είναι αποτελεσματικό στον αγώνα του.

  1. Ποιος είναι ο αντίπαλος, ποιες οι τακτικές και η πολιτική του; Αυτά θα μας βοηθήσουν να κάνουμε των κινήσεών του.
  2. Πρέπει να έρθουμε στη δική τους θέση.
  3. Να αποδομήσουμε τα επιχειρήματά τους να αναλύσουμε τα πρωτόκολλά τους και να αναδείξουμε όλα εκείνα στα οποία δεν αναφέρονται. Εξαιρετικά σημαντικό για εκείνους που λαμβάνουν αποφάσεις.
  4. Να πολεμήσουμε τα στερεότυπα. 1) έννοια της ανάπτυξης: αφηρημένη κοινωνικά, ελλιπώς προσδιορισμένη, 2) θέσεις εργασίας, 3) (ΒΑΠΕ) αντισταθμιστικά. Πρέπει να τα πολεμήσουμε σημείο προς σημείο για να σπάσουμε την εύκολη προπαγάνδα των εταιριών.
  5. Να χτίσουμε τις δικές μας συμμαχίες. Προνομιακό πεδίο: οι νέοι άνθρωποι με πολιτική παιδεία, συλλογικές εκφράσεις της μικρής κοινωνίας.
  6. Να χτίσουμε τα δικά μας επιχειρήματα. Απάντηση στο “και εσείς τι λέτε;”. Στο σκληρό πυρήνα τους πρέπει να είναι μη διαπραγματεύσιμα, εστιάζονται σε αξιακό επίπεδο. Πχ για μεγάλες ανεμογεννήτριες δε συζητάμε αντισταθμιστικά αποτελέσματα, δεν είναι διαπραγματεύσιμες οι μνήμες που έχουμε από την περιοχή. Όσο μεγαλώνει η ομάδα, τόσο πιο λεπτές αποχρώσεις αποκτούν τα επιχειρήματα.
  7. Δικές μας αντι-προτάσεις. Πολιτική πρόταση, ιδεολογικο-οργανωτικό πρόκριμα, με αναφορές στον τόπο.
  8. Να θεμελιώσουμε την παρουσία μας στο δημόσιο διάλογο, να οδηγούμε τις εξελίξεις. Να αξιοποιήσουμε όλα τα μέσα κ μορφές αγώνα (νομικά, ακτιβισμό, συζητήσεις), να αυξήσουμε εσωτερικά στην ομάδα το επίπεδο γνώσης του θέματος, χτίζουμε σχέσεις αλληλεγγύης, εμπιστοσύνης.
  9. Να πείσουμε την κοινωνία για τον αγώνα που διεξάγουμε.

Όπως είπε ο ομιλητής, σημαντικό εργαλείο για κάθε κίνημα είναι τα οπτικο-ακουστικά μέσα, η παραγωγή video που συνοψίζει τα επιχειρήματα και το νόημα του αγώνα, ώστε να μπορέσει να αντλήσει υποστήριξη από μεγάλο αριθμό πολιτών.